Skoleopgaver

Her bliver der lagt skoleopgaver ind løbende...

Del 1. Beskrivelse af virksomheden

Jeg vil i del.1 fokusere på at beskrive Sainsbury i forhold til følgende punkter:

  •  Sainsbyrt (Hvad er det?)
  •  Sainsburys historie
  •  Sainsburys form og ansatte
  •  Branche og produktsområde
  •  Størrelse og beliggenhed
  •  Import/ Eksport
  •  Vision / Mission 


Sainsbury
Kilde: Min kollega Kaz i Sainsbury + introduktions film.

Stedet jeg arbejder i er Sainsbury. Sainsbury er en butikskæde hvor der sælges alt ligefra mad og drikke, og til ting som senge, elektronik og meget andet! Stedet hvor jeg arbejder er blot et lille supermarked hvor de har almindelige hverdags ting ligesom eks. Rema 1000, Super best osv. Her sælger de ikke senge mm.

Sainsburys historie:
Kilde: Min kollega Kaz i Sainsbury, http://www.j-sainsbury.co.uk/about-us/ og introduktions film.

Sainsbury blev grundlagt af John James Sainsbury og hans kone Mary Ann Sainsbury i 1869, i London. Sainsbury voksede til at blive den største købmand detailhandler i 1922, og er nu en af de største britiske forhandlere.

John James Sainsbury og hans kone Mary Ann åbnede deres første butik på adressen 173 Drury Lane i Holborn, London. John Janes Sainsbury startede som en forhandler af friske fødevarer og senere udvidet til emballerende dagligvare såsom sukker, te og kaffe. Hele hans filosofi, som stadig står på et skilt uden for sin første butik, var "Kvalitet perfekt, priser sænk".

Sainsbury driver i dag 1.000 supermarkeder og nærbutikker som beskæftiger omkring 150.000 medarbejdere.

Sainsburys form og ansatte:
Kilde: min kollega Kaz og http://www.j-sainsbury.co.uk/about-us/

I den nærbutik som jeg arbejder i er der 26 ansatte. De består af en chef, en souschef, 5 andre som bestemmer (en for hver deres speciale) og resten er ansatte som arbejder i butikken. 

Nedenfor ses en liste over nogle af de stillinger man kan blive ansat som i Sainsbury:
  • Conveniencer Customer Service Assistant
  • Conveniencer Store Manager
  • General Assistant
  • Department Manager -petrol
  • Code Controller
  • Convenience Local Store Manager
  • Sustomer Service Assistant
  • Counter Assistant
  • Team Leader-in-training
  • Mini Bakery Assistant
  • Confectioner
  • Planning & Analysis Manager (maternity cover)
  • Warehouse Assistant
  • Dispensering Technician -Pharmacy
  • Baker
  • Groceries Online Driver
  • Anvironmental Project Manager (Sustainability)
Og mange andre!!!

Branche og produktområde: 
Kilde: http://www.sainsburys.co.uk/sol/index.jsp

Sainsbury er et supermarked og ses også som en nærbutik, eksempelvis den jeg arbejder i.
I Sainsbury kan de tilbyde dig alt ligefra mad og drikke, til senge og selv til telefoner og computere. -Der er nærmest ikke det du ikke kan få. Dog er det ikke alle butikkerne som har et så stort sortiment, det går an på størrelsen af butikken. 

Størrelse og beliggenhed:
Kilder: http://www.sainsburys.co.uk/sol/index.jsp

Sainsburys butikker er meget forskellige i størrelsen, det afhænger af beliggenheden. Der ligger store supermarkeder hvor der er mange borgere og hvor der er plads til det. Den butik som jeg arbejder i, ligger tæt på andre dagligvarebutikker og er derfor ikke ret stor.Den findes på 77-79 Palmerston Road, Southsea, PO5 3PP.

Import/ eksport:

Sainsbury får som alle andre importeret deres varer fra producenter, mellemhandlere og leverandører. Desværre har vores chef Laura glemt at undersøge disse informationer for mig, så jeg er ikke sikker på hvor de importere fra. Jeg ved dog at de ikke eksportere varer til andre, idet at det har vores chef fortalt mig.

Sainsburys vision og mission:

Kilde: http://www.sainsburys.co.uk/sol/index.jsp http://www.abccopywriting.com/blog/2011/09/19/sainsburys-slogans

Sainsbury har haft mange sloganer gennem de forskellige år, som alle fortæller om hvad det er de ønsker at fremstå som og hvad de vil huskes for, her er en liste:

1882-1945: Quality perfect, prices lower
1945–1960s: It’s clean, it’s fresh at Sainsbury’s’ 
1959–1991: ‘Good food costs less at Sainsbury’s’ 
1991–1999: ‘Everyone’s favourite ingredient’ 
1998: ‘Fresh food, fresh ideas’ 
1999–2005: ‘Making life taste better’ 
2005–2011: ‘Try something new today’ 
2011–: ‘Live well for less’ 

Sainsburys slogan er i dag " Live well for less", Hvilket betyder at man skal kunne leve godt uden at bruge så mange penge, hvilket de selvfølgelig gør muligt i Sainsbury. De lægger meget vægt på at man kan få kvalitetsvarer, og at man virkelig kan se og smage at det er noget af det bedste man kan få. På nogle af deres madprodukter står der "Taste the difference", hvilket igen signalere, at her er det ordentlig mad man køber. 



Selvom de ønsker at sælge kvalitets varer til billige penge, har jeg observeret at deres produkter rent faktisk er dyre end produkterne i andre butikker. Men jeg tror at det skyldes, at når folk går ind i Sainsburys, så ved de at det er kvalitet de får og derfor er villige til at betale det mere for sine varer.

________________________________________________________________________


Del 2. Forretningsmodellen


Jeg vil i del 2. først lave følgende modeller, så jeg er i stand til at kunne udfylde forretningsmodellen:
  • Omverdensmodellen
  • SWOT
  • Distributionsformer
  • Porters værdikæde
  • Slutte af med forretningsmodellen
Omverdensmodellen:
Kilder: http://www.denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Storbritannien_og_Irland/Britiske_%C3%B8er_generelt/Storbritannien_(Geografi)
http://www.sainsburys-live-well-for-less.co.uk/occasions/red-nose-day og https://activekids.sainsburys-live-well-for-less.co.uk/why-get-involved og min chef i Sainsbury, Laura Lancett.

Omverdensmodellen: Sainsbury

Den afhængige omverden
Den uafhængige omverden
Kunder

Det er de lokale private kunder som handler i Sainsbury.
Demografiske forhold

Alder:
Idet at butikken lægger tæt på flere skoler, behøver Sainsbury det de unge til have, så som slik, chips og cola. Derudover har jeg observeret at det er rigtig mange ældre og familier som handler i den Sainsbury som jeg arbejder i. Det betyder derfor at Sainsbury behøver et stort sortiment som kan dække både unge, ældre og familiernes behov.
Indkomst:
Sainsburys varer er lidt dyre end eks. Den lokale kiosk. Det skyldes at de i Sainsbury går meget op i at kunderne skal kunne smage og opleve kvaliteten og forskellene af deres produkter. Derfor er det folk som er villige til at give lidt ekstra for sine varer, som handler i Sainsbury, -hvilket betyder at kunderne har en rimelig indkomst.
Bopæl:
I Portsmouth – og England generelt, er der ikke så mange marker pga. bjerglandskaber, kystlinjer mm. Ca.2 % af arbejdsstyrken kommer fra landbruget. Det vil sige, at de som lever i Portsmouth som er en havneby, ikke har mulighed for at gå til lokale landmand og købe sine friske råvarer. Derfor er det vigtigt at de butikker som sælger kvalitets varer, sælger det som befolkningen ikke kan købe andre steder. Det gælder frugt og grønt mm.

Mellemhandler

SVAR KOMMER TIRSDAG
Politiske og lovgivningsmæssige forhold
  •             De må ikke sælge alkohol til personer under 18 år.
  •             De må ikke sælge tobak til personer under 18 år.
  •         De må max sælge 2x medicin.
  •         Nogle af Sainsburys butikker må kun have åbent fra 10-16, pga. størrelsen på butikken.

Leverandører

Sainsbury er afhængig af forskellige leverandører så deres butik kan fungere. Jeg ville gerne have undersøgt dette noget mere, men min chef glemte at undersøge dette, og idet at jeg ikke ser hende mere, er det ikke muligt at få..
Kulturelle forhold

Fordi der er så mange udlændinge og forskellige kulturer, har Sainsbury et stort udvalg af varer.

Konkurrenter
  • Tesco
  • Spar
  • Iceland

Interesseorganisationer

I Sainsbury har de nogle kampanger som hedder Red Nose Day og Active kids. Red Nose Day er en kampagne, hvor det de får indsamlet gennem de solgte Read Nose-varer, går til hjælp til Afrika og Storbritannien. Active kids er til, fordi at de i Sainsbury mener at alle børn har ret til en sund og aktiv barndom.

Massemedier

De bruger deres hjemmeside www.sainsbury.co.uk til at komme ud med deres budskab samt at sælge deres produkter. Derudover bruger Sainsbury TV reklamer og radiokanaler til at markedsfører sig på. Idet at de både markedsfører sig på nettet og i TV reklamer samt radio kampanger, så rammer de en meget bred målgruppe, hvilket gør dem i stand til at få større omsætning.
Teknologiske forhold

I Sainsbury bruger de den ”nye” teknologi, selvbetjening, hvilket betyder at de kan betjene flere kunder på en gang. Det giver også folk mulighed for at springe over køen og få betalt hurtigere.
Derudover har de et smart program ved kasseapparaterne, som hjælper dem til at forhindre unge under 18år i at købe alkohol. Det programmet gør er, at den ikke godkender salget af alkohol før at alderen er godkendt med gyldig legitimation.
Økonomiske forhold

Det er klart, at hvis England har en økonomisk krise, så er det ikke Sainsbury som befolkningen handler i. Befolkningen vil i denne situation bruge deres penge i et andet supermarked, hvor de kan få flere ting for deres penge.


SWOT:
Her er et skema over Sainsbury's styrker, svagheder, muligheder og trusler, flere punkter kan blive tilføjet løbende:
Styrker
  •     Personalet er specialiseret i hver deres ting.
  •     De har alle de samme regler og visioner at stå inden for.
  •     I de mindre butikker har personalet mulighed for at skabe et godt bånd med deres kunder. –Idet at det er de lokale der kommer og køber, og det er lettere at knytte et stærkt bånd med eks. 10 og ikke 100 personer.
  •     De ansatte har alle set en film med brandinstrukser, salg af alkohol samt introduktionsfilm om hvad firmaet står for og historien bag firmaet. Dette giver alle de ansatte den bedste viden indenfor deres arbejdsplads.
  •     De laver mange sociale arrangementer sammen så som bowling og fællesspisning, hvilket styrker sammenholdet mellem de ansatte.
  •     Sainsbury sælger kvalitets varer.
  •     Markdesfører sig gennem deres hjemmeside, TV reklamer og radio kampanger.
  •  

Svagheder
  •     De har en chef og en suschef, men derudover er der 5 andre som også bestemmer, når ikke chefen og suschefen er til stede. Dette kan godt virke besværligt for de ansatte, når de ikke ved hvem af dem de skal spørge om hjælp eller lignende.
  •     Det er en lille butik som har rigtig mange varer, pga. at det skal være i deres sortiment, hvilket betyder at mange af varerne ikke nødvendigvis bliver solgt til målgruppen.
  •     De er 26 ansatte, det er sikkert også nødvendigt nogle gange, men jeg har opdaget at de bare står og snakker sammen i flere timer, imens Amira og jeg knogler med deres arbejde. Her kunne chefen spare mane penge, hvis ikke han havde alle de ansatte, når de alligevel bare taler sammen uden at lave noget.
  •         Idet at deres produkter er lidt dyre pga. kvaliteten, vil Sainsbury miste kunder hvis befolkningen bliver ramt af en økonomisk krise.
  •     Mere markedsføring vil være godt. Kom mere ud til folket. Eks. Webbanner, bus reklamer mm.

Muligheder
  •     Sainsbury sælger stort set alt, og rammer derfor en bred målgruppe. Dette giver dem mulighed for at forblive en stor kæde samt holde økonomien oppe.
  •     Loyale kunder.
  •     De kan sælge kvalitets varer til lave priser.
  •     De har mulighed for at skabe et godt bånd med kunderne.
  •     De kan styrke fællesskabet.


Trusler
  •     De dyre kvalitetsvarer kan få folk til at handle andre steder.
  •     Deres konkurrenter.
  •     Mange ældre kunder.
  •     Kamp om magten.
  •     Uoverensstemmelse blandt de som bestemmer.



Distributionsformer:

Min chef Laura har glemt at undersøge dette for mig, men jeg arbejder selv i Rema 1000, og derfra ved jeg, at stort set alle supermarkeder modtager vare fra en producent, varerne kommer videre til en grossist som behandler varerne, hvorefter de ender i supermarkederne og tilsidst kommer ud til kunderne.

Sainsbury får eksempelvis ikke bare deres mælk fra en grossist, grossisten skal også have mælken fra nogle, hvilket er landmændende. 


Porters værdikæde:
Kilder: Chef Laura Lance


Support aktiviteter

Fortjeneste
Virksomhedens administrative opbygning
I den Sainsbury som jeg arbejder i er opbygningen således (Ifølge Laura Lancet):
1.       Chef Laura Lancet
2.   Souschef Larry
3.       Overordnede for specielt emne, Mat
4.       Overordnede for specielt emne, Kaz
5.       Overordnede for specielt emne, Henry
6.       Overordnede for specielt emne, …
7.       Overordnede for specielt emne, …
8.       De sidste 19 er ansatte som skal hjælpe med at styre butikken.
9.       Til sidst er der ansat en sikkerhedsvagt til at holde øje i butikken.
Medarbejderudviklingen (Human Ressource Management)
Alle de ansatte i Sainsbury er uddannet og specialiseret i nogle forskellige emner. Chefen Laura Lancet er specialiseret og uddannet til at kunne styre en butik, samt tage beslutninger mm.
SouschefLarry er uddannet og specialiseret i næsten det samme som Laura.
De andre ansatte er uddannet og specialiseret i hver deres hovedemne som eksempelvis kan være bager, indkøbs chef mm.
Sikkerhedsvagten er specialiseret i at kunne håndtere andre mennesker, samt udøve det bedste arbejde når han skal beskytte de ansatte og kunderne.
Teknologisk udvikling
I Sainsbury bruger de den nye teknologi, -selvbetjening, hvilket gør Sainsbury i stand til at kunne betjene flere kunder på en gang. Derudover er computeren, alarmsystemet og kasseapparaterne vigtige ting som alle er med til at kunne holde butikken kørende. Derudover er woki toki en stor del af hverdagen i Sainsbury. Sikkerhedsvagten har en så han hele tiden kan være i kontakt med andre sikkerhedsvagter, forstærkninger samt de ansatte i butikken, hvilket også betyder at en af de ansatte i butikken også har en woki toki.
Indkøb
Indkøb til Sainsbury sker ved selve hovedkvarteret. Her bestemmer de hvilket varer sortiment som der skal være i de forskellige butikker. Når det så er bestemt, er det op til de enkelte butikker, at bestille flere varer hjem, så butikken aldrig løber tør for ressourcer.
Primære aktiviteter
Indgående logistik
Produktion
Udgående logistik
Salg og markedsting
Service
Modtagelse af varer,
returvarer tilbagesendes til leverandøren og planlægning af indgående leverancer

I Sainsbury får de varerne når de er færdigproducerede. Det er nu deres opgave at sælge dem til kunderne. Dog får de frosset brød hjem, som de selv skal varme, så på den måde gennemgår varerne en proces i Sainsburys butikker.
Ordregennemførelse.

For at Sainsbury kan få solgt deres sortiment, sender de tilbudsaviser ud, bruger deres hjemmeside til at skabe opmærksomhed, samt radio- og TV-kampanger.
I Sainsbury sælger de kvalitetsvarer til lave priser. Derudover giver de kunderne et god servise, -en god oplevelse, som i sidste ende skaber loyale kunder, som er med til at øge omsætningen i Sainsbury.

Forretningsmodellen lavet over Sainsbury:
Kilder: http://www.denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Storbritannien_og_Irland/Britiske_%C3%B8er_generelt/Storbritannien_(Geografi)
http://www.sainsburys-live-well-for-less.co.uk/occasions/red-nose-day og https://activekids.sainsburys-live-well-for-less.co.uk/why-get-involved og min chef i Sainsbury, Laura Lancett.

_________________________________________________________________________________


Del 3. Markedsføring

I del.3 ønsker jeg at gå i dybden med markedsføringen ved Sainsbury. Dette vil jeg gøre via følgende punkter:¨
  • Sainsbury - Markedsførings materiale
  • Sainsburys hjemmeside - AIDA
  • Markedsføring af produktet - parametre
  • Markedsføring af samme produkt/ koncept - Danmark


Sainsbury - Markedsførings materiale:
I dette afsnit vil jeg gå i dybden at beskrive et bestemt markedsførings materiale. Idet at de både bruger deres hjemmeside, radio- og TV-kampanger, har jeg valgt at beskrive deres hjemmeside. 

Jeg vil som sagt koncentrere mig om deres hjemmeside som er http://www.sainsburys.co.uk/sol/index.jsp. Billedet nedenfor viser noget af deres forside:


Farver

På Sainsburys hjemmeside er der utrolig mange farver, som billedet ovenfor så fint viser. Idet at deres logo er orange, er det orange, gule og røde farver som går igen på hjemmesiden. Den orange og røde farve er begge to meget varme varmer som i mine øjne signalere troskab og glæde. Den gule farve bliver kun brugt få gange på hjemmesiden. Jeg tror at det skyldes at den gule farve tit symbolers med discount og tilbud. Som jeg allerede har nævnt i de overstående opgaver, sælger Sainsbury kvalitetsvarer, hvilket ikke er discount, så det er grunden til at jeg tror den gule farve ikke er brugt så meget. 

Layout og opbygning

Skriften på hjemmesiden skifter mellem at være Grotesk og Antikva. Overskrifterne på de forskellige genveje er alle Grotesk, hvorimod alle overskrifterne på de forskellige annoncer er Antikva. Dette kan ses på eksemplerne nedenfor:

Eksempel på Grotesk skrifttype:
Her ses det tydeligt at alle overskrifterne til de forskellige genveje er skrevet med en Grotesk skrifttype. Dette er meget roligt at se på, idet at skriften har bløde kanter hvilket står godt op ad den røde og orange baggrund.

Eksempel på Antikva skrifttype:
Ser ses et eksempel på, at overskrifterne på de forskellige annoncer er skrevet med en Antikva skrifttype. Den orange skrift står op ad en hvid baggrund, hvilket virker meget skarpt, ligesom skriften igen signalere, idet at Antikva er kendetegnet med seriffer, hvilket gør skrifttyperne kantet.

Brugervenlig:

Hjemmesiden er bygget op af en lang farvebjælke som går fra den ene side af hjemmesiden, til den anden. Bjælken har farverne orange, gul og rød. Den giver hjemmesiden et kantet look.
Herefter kommer logoet i den orange farve som går igen på størstedelen af bjælken. På samme niveau som logoet er der et søgefelt samt et felt som gør at du hurtigt og let kan finde en butik nær dig. Lige nedenunder søgefelterne kan du hurtigt få hjælp, tilmelde dig Sainsbury, se butikken nær dig samt se din konto. Alt dette giver kunden et hurtigt overblik og sørger for at man ikke skal lede længe. Alt dette ses nedenfor i den sorte kasse:


Efter de hurtige genveje, kommer betjeningspanelet. Dette består af en orange bjælke med overskrifterne over de forskellige emner/ varer butikken tilbyder. Dette giver kunderne let adgang til de enkelte kategorier. Dette ses på billedet nedenfor i den sorte kasse:


Efter betjeningspanelet kommer der en masse annoncer som består af en masse glade farver så som pink, rød, grøn, lilla og orange. Dette får hjemmesiden til at se indbydende og menneskelig ud. Dette ses på billedet nedenfor i den sorte kasse:


Nederst på hjemmesiden er der mulighed for kunderne at søge til ekstra hjælp, samt læse mere om virksomheden. Alt dette sluttes af med den samme bjælke som var foroven på hjemmesiden. Dette ses på billedet nedenfor i den sorte kasse:



Sainsburys hjemmeside - AIDA:
Jeg vil i dette afsnit beskrive hjemmesiden udfra AIDA-modellen. AIDA-modellen er en kommunikationsmodel. AIDA er en forkortelse af Attention (dansk: opmærksomhed), Interest (dansk: interesse), Desire (dansk: ønske/begær) og Action (dansk: handling).

Attention: Det første som man får øje på, på Sainsburys hjemmeside er det store diashow som kører i midten af hjemme siden. Dette får os til at tænke "spændende, dette må jeg undersøge nærmere". Og det er her vores øje bliver ledt op i venstre hjørne, hvor vi straks får øje på det store logo. Dette ses nedenfor:


Interest: Det som får læseren til at fastholde sin interesse, er igen det store diashow som kører med forskellige annoncer. Derudover er det også de forskellige annoncer som er ved siden af diashowet. Disse forskellige annoncer er fyldt med spændende billeder og nyheder. Dette ses på billedet nedenunder: 


Desire: Det som får kunderne til at ønske at de er en del af det her fællesskab, samt ønsket om at få de gode varer, kommer fra de glade billeder fra diashowet og bjælken under det som lyder "Gode tilbud fra hjem og elektronik", lægmærke til at ordet GODE er brugt, hvilket er et positivt ord. Ses på billedet nedenfor:


Action: Det som får kunderne til at gå til handling, er når de læser de forskellige annoncer, som giver mulighed for at bestille deres kvalitetsvarer, se madopskrifter og have indflydelse på selve butikken. Dette ses nedenfor:



Markedsføring af produktet - parametre
Kilder: http://www.hul.co.in/brands-in-action/detail/Brooke-Bond-Red-Label/294486/

I dette afsnit vil jeg gå i dybden med to af Sainsbury's egne produkter som er følgende:

Varer nr.1: Tagliatelle carbonara - with pancetta & roasted mushrooms.


Denne færdigret bliver solgt på det lækre billede af maden, som den ser ud når det er færdig, samt den store positive tekst "Taste the difference". Når folk står med den samme ret bare i en sort boks, og denne lækre ret i den flotte emballage, vil man selvfølgelig vælge det som ser mest tiltalene ud, hvilket er Sainsbury's egen ret. 
Farverne på indpakningen er de samme farver som går igen på billedet af selve madretten: Hvid (pasta med sovsen) mørk/lilla (bacon, grønsager mm.), hvilket skaber en rød tråd og giver blikket ro, når man ser på emballagen.
Udover disse to parametre, kan man se selve maden igennem emballagen, hvilket får billedet af færdigretten til at fremstå mere troværdig.

Så denne færdigret bliver solgt på:
  • "Taste the difference"
  • Indbydende emballage.
  • Troværdig.



Varer nr.2: Fairtade decaffeinated - blended tea - Red lable quality teas sins 1903


Denne pakke the Red lable, som egentlig er en helt almindelig the, bliver solgt på at det er Fairtrade samt den anderledes emballage. Når man ser på andre Red lable emballager er der brugt røde farver som på eksempler nedenfor: 


Idet at Sainsbury i samarbejde med Fairtrade har lavet denne emballage anderledes, skiller denne emballage sig også ud fra mængden. Dette kan både virke positivt og negativt idet at folk har tendenser til at købe det de kender og har set før, hvilket måske ville påvirke kunderne, sådan at de ikke vil købe dette produkt, hvor imod andre kunder vil købe produktet fordi det er fairtrade.

Så denne Red lable the bliver solgt på:
  • Anderledes emballage
  • At det er Fairtrade


Markedsføring af samme produkt/ koncept - Danmark
Kilder: http://www.fredsted-the.dk/default.asp?id=37180 http://www.fredsted-the.dk/Fredsted%20te%20Mix%20aesker.html

Jeg vil i dette afsnit tage udgangs punkt i ovenstående varer eksempler, som er følgende:

Varer nr.1: Varer nr.2:

Når jeg ser på varer nr.1, tror jeg sagtens at markedsføringen kunne være den samme i Danmark. Det går selvfølgelig an på, i hvilken butik produktet skulle sælges. Alt i alt er jeg vild med idéen med denne emballage, og jeg må da indrømme at det fik mig til at købe denne færdigret fremfor den samme varer, bare i en anden boks.. Jeg synes at vi i Danmark bruger mange billeder på vores emballager, hvilket virkelig sælger produkterne, uheldigvis snyder mange af disse billeder, ment på den måde, at den mad der kommer ud af emballagen overhovedet ikke ligner den mad som er på billedet. Derfor synes jeg at det er en rigtig god idé at de har gjort sådan at man kan se vareren igennem emballagen.Derudover synes jeg at teksten "Taste the difference" er rigtig tiltalende, og i Danmark ville dette koncept også passe godt ind, nok bare med et slogan som var dansk.

Markedsføringen af varer nr.2 synes jeg personligt ikke er så god. Umiddelbart er det ikke min første indskydelse at det er en pakke te jeg er ved at købe. Hvis det skulle markedføres i Danmark tror jeg, at man ville tydeligører at det rent faktisk er te du har med at gøre. Jeg tror at man i Danmark måske ville bruge samme princip som er brugt ved emballagen på varer nr.1, plastic. Jeg ville ændre emballagen så noget af materialet var gennemsigtigt, så man havde mulighed for at se den te man køber. Derudover ville jeg måske placere nogle ting på emballagen som symbolere at det er te, som eksempelvis en kop eller lignende. Se eksemplet nedenfor:

 

___________________________________________________________________________________

Del 4. Markedsførings potentiale

I denne del af opgaven vil jeg gå i dybden med følgende ting:
  • Vurdering af markedsføringen i produkterne
  • Markedsføringens påvirkning af produktet
  • Ideer til markedsføring

Vurdering af markedsføringen i produkterne

Hvis vi tager udgangspunkt i de samme produkter som før, som er følgende:

Varer nr.1 Varer nr.2

Jeg synes at markedsføringen af produkt nr.1 fungere virkelig godt. Jeg synes at Sainsbury har formået at få deres vision/ mission ned i produktet.idet at de, som tidligere nævnt, går ind for at man skal kunne leve godt uden at bruge ret mange penge, hvilket dette produkt lever godt op til. Det smager super lækkert og koster ikke helt vildt meget, men det er stadig dyre end så meget andet pasta. Derudover synes jeg at den måde emballagen markedsføre produktet er rigtig godt fordi, at billede af det "færdige produkt" stemmer overens med det mad som er indeni emballagen, hvilket vi kunder allerede kan se uden at vi behøver købe produktet. Farvesammensætningen og billedet passer godt sammen, super godt.

Jeg synes dog ikke at markedsføringen rigtig finder sted ved produkt nr.2. Som jeg også nævnte i ovenstående opgave, så synes jeg ikke at markedsføringen signalere at det er te som er inden i emballagen. Dog synes jeg det er godt at de direkte skriver at det er fairtrade, så folk er opmærksomme på det, istedet for bare at sætte logoet nede i hjørnet -som de fleste andre Fairtrade produkter gør..

Markedsføringens påvirkning af produktet

Varer nr.1: Varer nr.2:

Ved varer nr.1 får markedsføringen af produktet varen til at fremstå bedre end de andre færdigretter, hvilket gør at produktet kan sælges til flere penge. Hvis bare man havde placeret den samme mad i en lille firkantet boks og skrevet overskriften, så ville det ikke sælge på samme måde. Emballagen her er "åben" og ser rigtig indbydende ud.

Ved varer nr.2 synes jeg at markedsføringen påvirker produktet negativt. Jeg synes som sagt ikke at emballagen symbolisere at det er te der er inden i, hvilket jeg tror forvirre mange kunder. Idet at der er tvivl om hvad det er man får for sine penge, mener jeg at markedsføringen påvirker salget af denne varer negativt. Man kunne ligeså godt lade være med at markedsføre dette produkt, hvis man alligevel ikke bruger symboler, farver mm.


Ideer til markedsføring

Jeg kommer her med et par forslag til de to ovenstående produkter, om hvordan de kunne markedsføres:

Pastaretten: (dårlig kvalitet -kun en skitse)
Jeg har her forestillet mig, at bevare Sainsburys idéer, dog har jeg valgt at emballagen skal være firkantet så den fylder mindre i køleskabet, hvilket gør produktet mere praktisk. En anden grund til at boksen er firkantet er, at den firkantet form går igen på selve emballagen - der hvor informationen står, samt billedet af maden. Jeg vil gerne beholde det lilla look og billedet af retten, hvilket jeg synes fungere rigtig godt. Jeg har valgt at selve det øverste lag ( de grå markeringer), skal være gennemsigtigt ligesom på det "rigtige" produkt. Dette har jeg valgt fordi at jeg synes, at når man har et billedet af en færdig ret, så er det vigtigt at man også ved, at maden inden i emballagen rent faktisk også ser sådan ud, hvilket man kan se igennem den gennemsigtige emballage.


Red Label: (stadig dårlig kvalitet, stadig en skitse)


Det eneste som jeg har beholdt fra den oprindelige emballage, er formen på kassen... Jeg har holdt farverne røde og varme, idet at det er disse farver man symbolisere RED Label med. Jeg har stadig beholdt skriften, for jeg synes at det er vigtigt at understrege at det er en Fairtrade te. Som en stor ændring har jeg tilføjet en tekop midt på emballagen, for at symbolisere at det er te. En anden detalje jeg har tilføjet er, den mille trekant nede i højre hjørne. Det er her meningen at man skal kunne se igennem emballagen og se den te man køber. Fairtrade mærket er nede i venstre hjørne, for igen at understrege at det er fairtrade.

_________________________________________________________________________

Det var så alt for denne gang. Håber at opgaven er udfyldt ok. 


1 kommentar:

  1. Det lyder meget spændende. Du får da rigtig noget ud af opgaven - dejligt :-)

    SvarSlet